понеділок, 16 березня 2020 р.

11 група завдання з мови і літератури під час карантинних заходів

Електронні підручники за посиланням варто скачати для роботи (натискаємо на обкладинку для скачування)

 Скачати Скачати




Українська література


 13.03
Урок 32. Психологічна новела М. Коцюбинського «Intermezzo» з жанровими ознаками “поезії в прозі”. Автобіографічна основа новели.
ТЛ: психологічна новела, «поезія в прозі».

Д/З
1. Опрацювати сторінки підручника 126-138; прочитати новелу "Intermezzo" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1065
1. Виписати у зошит терміни "психологічна новела", "поезія в прозі", "імпресіонізм, ознаки імпресіонізму".
2. Виписати з тексту новели «Intermezzo» приклади зорових, слухових, дотикових образів, пояснити, у чому їх значення.
 16.03
Урок 33. Символічні образи в новелі М. Коцюбинського «Intermezzo». Проблеми душевної рівноваги. Поетика імпресіонізму.
ТЛ: імпресіонізм.

Д/З
1. Створити цитатне полотно до образів природи, які описані в новелі «Intermezzo» (5–6 цитат).
2. Скласти сенкан "Intermezzo".
 20.03
Урок 34. КР № 4. Творчість Михайла Коцюбинського (тест).

Д/З
Виконати тестові завдання Творчість Михайла Коцюбинського (тест). Виконані тести на аркуші скинути у вайбер 0664796667.

Інформаційна картка

Особливості імпресіонізму 
Імпресіонізм художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині XIX століття, насамперед у малярстві. Визначення походить від назви картини Клода Моне «Враження. Схід сонця» («Impression. Soleil levant», 1873). Наприкінці XIX ст. імпресіонізм поширився в європейському письменстві. Засновниками літературного імпресіонізму вважаються брати Ґонкури. Виявився він також у творчості  Ґі де  Мопассана, М. Пруста, К. Гамсуна, О. Уайльда,       Р. Стівенсона,                         А. Шніцлера, А. Чехова, І. Буніна, М. Коцюбинського, О. Кобилянської,                В. Стефаника.
 
Орієнтовний зразок сенкану 

Сенкан (синквейн) – це п’ятистрокова строфа неримованого вірша.
Перший рядок – слово-предмет (іменник).Другий рядок – два слова-ознаки (прикметники).Третій рядок – три слова-дії (дієслова).Четвертий рядок – фраза (ставлення).П’ятий рядок – асоціації до слова першого рядка ­ три іменники (перефразування сутності). 

Поезія у прозі
Образна, метафорична
Надихає, цікавить, захоплює
Поезія у прозі – твір настрою.
Враження


Орієнтовний зразок виконання завдань у групах

Група № 1. Особливості композиції новели «Intermezzo» 

Компонент
Значення
Перелік дійових осіб
Моя утома, Ниви у червні, Сонце, Три білих вівчарки, Зозуля, Жайворонки, Залізна рука города, Людське горе.
«Intermezzo» це синтез різних видів мистецтв: музики, живопису, теат­ру. Від музики  назва, звукові образи, багата палітра метафор, що викликають музичні асоціації, поетизують красу природи. Описи природи вража­ють своєю гармонічністю; часто письменник малює словами, і виразна яск­рава картина постає перед читачем. Від театру дійові особи, окремі драма­тичні сцени.
Безфабульний сюжет
В основі твору зіставлення двох протилежних світів  людського, дисгармо­нійного, утіленого в образі міста, і гармонійного, досконалого світу природи. Сюжет у творі особливий, внутрішній. Головну сюжетну канву становить розвиток думок і почуттів ліричного героя. Певні події теж передані через роздуми й переживання ліричного героя.
Кількість частин
11 частин, пов’язаних образом митця.
Фази твору:
- депресія



- спокійно-споглядальний стан




- обурення, гнів, нетерпіння


Вона викликана великою душевною втомою ліричного героя. Він перебуває в конфлікті із самим собою. Дже­рело цієї конфліктності  гостра потреба самотності і водночас не­можливість втечі від «світу людей».
Цей стан з’являється як продов­ження тієї гармонії, якої сповнене життя природи, яка є чимось більшим, ніж просто тло. Вона одухотворена, недарма ж на початку твору письменник подав перелік дійових осіб, серед яких є і Ниви в червні, і Сонце, і Зозуля, і Жайворонки.
Драматургія новели не тільки у внутрішній конфліктності героя, а й у контрасті між царством пре­красної природи й потворною реальністю людського життя. У чарівну мелодію кононівських полів і небес вриваються дисонанси. Найбільш вражаючий сповідь селянина про людське горе у фіналі твору.
Кульмінація твору
Зустріч митця з селянином. Повернення до світу людей.
 Група № 2. Орієнтовний зразок заповнення таблиці «Ознаки імпресіонізму»
 
Ознаки імпресіонізму
Приклад з новели «Intermezzo»
Зображення не самого предмета, а враження від нього

Сюжет новели  безфабульний: за його основу взято не подієву інтригу, а характерну для імпресіонізму химерну гру настроїв. В «Intermezzo» вони проходять через три фази: депресія, спокійно-споглядальний стан, гнів.
Наприклад: «Пізно я повертався додому. Приходив обвіяний духом полів, свіжий, як дика квітка… Спокійний, самотній, сідав десь на ґанку порожнього дому й дивився, як будувалась ніч».
Орієнтація на почуття, а не на розум

1. «Так протікали дні мого intermezzо серед безлюддя, тиші і чистоти. І благословен я був між золотим сонцем й зеленою землею».
2. «Я утомився. Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять. Повідчиняти вікна! Провітрить оселю! Викинуть разом із сміттям і тих, що смітять. Нехай увійдуть у хату чистота й спокій».
Відмова від ідеалізації

«Я чую твердість і форму затоплених на дні чорної пітьми меблів і скрип помосту під їх вагою. Ну що ж, стійте собі на місці, спочивайте спокійно. Я не хочу про вас думати. Я краще ляжу. Погашу лампу і сам потону у чорній пітьмі. Може, і я обернусь тоді у бездушний предмет, який нічого не почуває, в «ніщо». Так добре було б стати «нічим» –  безгласним, непорушним спокоєм».
Часопростір ущільнюється і подрібнюється

«Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а і чуже. А врешті – хіба я знаю, де кінчається власне життя, а чуже починається? Я чую, як чуже існування входить в моє, мов повітря крізь вікна і двері, як води притоків у річку. Я не можу розминутись з людиною».
Предметом мистецької зацікавленості стають уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа

1.«Хто дасть мені втіху бути самотнім? Смерть? Сон? Як я чекав їх часом!»
2. «А люди йдуть. За одним другий і третій, і так без кінця. Вороги й друзі, близькі й сторонні –  і всі кричать у мої вуха криком свого життя або своєї смерті, і всі лишають на душі моїй сліди своїх підошов. Затулю вуха, замкну свою душу і буду кричати: тут вхід не вільний!»
Герой - колекціонер вражень

«Тепер я можу спокійно спати, твої міцні стіни стануть між мною і цілим світом. На добраніч вам, ниви. Й тобі, зозуле. Я знаю, завтра з ранішнім сонцем влетить до мене в хату твоє жіноче контральто: «Ку-ку!.. ку-ку!..» І зразу дасть мені настрій привіт твій, моя найближча приятелько».
   
Група № 3. Орієнтовний зразок заповнення таблиці «Психологічний портрет героя»


Психологічний портрет героя
Зовнішність
Автор не подає опису зовнішності ліричного героя, робить акцент на його внутрішніх переживаннях. Розповідь ведеться від першої особи, тому можна припустити, що герой нагадує  Михайла Коцюбинського.
Що відомо про життя героя, його родину
Зображенню заповітних думок автора сприяє форма оповіді від першої особи. По суті, новела –  суцільний внутрішній монолог, за допомогою якого автор достовірно передає «рух свідомості» у період найбільшої концентрації духовної енергії героя. Про родину героя нічого не відомо. Зрозуміло, що герой через обставини життя стомився й прагне усамітнення та спокою.
Психологічні реакції на зовнішні чинники:
       депресія

       гнів

       душевна рівновага


       нетерпіння


       рішучість

«Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять. Повідчиняти вікна! Провітрить оселю!»
«Викинуть разом із сміттям і тих, що смітять. Нехай увійдуть у хату чистота й спокій…».

«Так протікали дні мого intermezzо серед безлюддя, тиші і чистоти. І благословен я був між золотим сонцем й зеленою землею».
«Ага, людське горе, ти таки ловиш мене? І я не тікаю! Вже натяглися ослаблені струни, вже чуже горе може грати на них! Говори, говори...».
«Прощайте. Йду поміж люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає...».
Це митець? Чому?

Надмірна емоційність, вразливість, залежність від власних емоцій і реакцій на події, ситуації, образи. Світ сприймає через призму звуків, кольорів, краси, вражень. Знаходить гармонію та спокій у природі. Оцінює  все, що його оточує, на межі почуттів та вражень. Фіксує картини, які його заспокоюють або викликають гнів.
Загальне враження про героя

Образ митця реалізується через два ключових образи – Моя утома й  Сонце. Саме через поступове зникнення в ліричного героя втоми й проникнення в його душу сонця відбувається зцілення. Усі інші образи новели символізують складну боротьбу, що вирує в душі ліричного героя, допомагають зрозуміти, як поступово зникає роздвоєння його особистості, як до нього повертаються душевна рівновага і готовність виконувати свій громадянський обов'язок.

Група № 4. Орієнтовний паспорт новели 


Рід
Епос
Жанр
Імпресіоністична новела
Назва (переклад)
«Intermezzo». Це музичний термін, у перекладі «перепочинок, пауза»
Присвята
Кононівським полям
Тема
Митець і суспільство
Ідея
Важливість ролі митця в суспільстві; людина щаслива й повноцінна лише в гармонії з природою.
Дійові особи
Зозуля, Жайворонок, Три білі вівчарки, Ниви в червні, Сонце, Моя утома, Залізна рука города, Людське горе
  


Контрольна робота з теми "Творчість Михайла Коцюбинського (тест)"


1.     Твір М.Коцюбинського "Intermezzo" за жанром є:
А)драматичним;
Б)епічним;
В)ліричним
2.     Визначте художні засоби: "Сіра маленька пташка, як грудка землі, низько висіла над полем. Тріпала крильми на місці напружено, часто і важко тягнула вгору невидиму струну від землі аж до неба ".
А)Гіпербола;
Б)Порівняння;
В)Метафора;
Г)Фразеологізм;
Ґ)Протиставлення;
Д)Епітет
3. З яким літературним напрямом пов'язані найвищі здобутки художньої майстерності М.Коцюбинського?
А)З критичним реалізмом.
Б)З декадансом.
В)З романтизмом.
Г)З імпресіонізмом.
4. Де розгортаються події новели М.Коцюбинського "Intermezzo"?
А)На тлі лісових пейзажів.
Б)На міських вулицях.
В)На Кононівських полях.
Г)У душі ліричного героя.
5. Що означає метафора "залізна рука города " ( за новелою М.Коцюбинського "Intermezzo")?
А)Цивілізацію, приречену на загибель.
Б)Залізні конструкції, що є основою будь-якого міста.
В)Холод і замкнутість у серцях мешканців міста.
Г)Неминучість екологічної катастрофи.
6. Кому присв’ячений твір? (Конон. Полям)
7. Як герой новели М.Коцюбинського "Intermezzo"відреагував на звістку про повішених («про ряд білих мішків»)?
 А)розлютився; 
Б)вийшов з кімнати; 
В)заїв стиглою сливою.
8. Кого мав на увазі ліричний герой, сказавши наприкінці твору «Ми таки стрілися» ("Intermezzo") ?
А) людину; 
Б)жайворонка; 
В)сонце;
Г) місто.
9. Укажіть, який прийом використовує М. Коцюбинський у словах:
«На небі сонце - серед нив я».
 А) іронії;б)алегорії; в)алітерації; г)паралелізму.
10. Слово «Intermezzo» з італійської мови перекладається як
А)відпустка  Б)прогулянка на природі  В)радісна звістка  Г)перепочинок*  Д)відрядження
11. Що є кульмінацією твору М. Коцюбинського «Intermezzo»?
А Прощання митця з селом.
Б Зустріч ліричного героя з селянином.
В Слухання героєм твору музики природи, яка оздоровила його, надала натхнення для нової праці й боротьби.
Г Переживання ліричного героя.

12.  Як називають Коцюбинського в літ-рі? 

1 коментар: